Dieta odmładzająca

Co spożywać, a czego unikać aby mieć zdrową i piękną cerę?

Produkty spożywcze i naturalne suplementy

Najbardziej aktualna piramida żywieniowa uległa modyfikacji w stosunku do poprzednich wersji – jej podstawę zarezerwowaną dotychczas dla produktów zbożowych stanowią obecnie warzywa i owoce (w proporcjach ¾ warzyw oraz ¼ owoców), a zatem to na nich powinny bazować wszystkie posiłki, które komponujemy.

Dieta dla pięknej cery powinna polegać nie tylko na dostarczaniu produktów wartościowych, ale także na unikaniu produktów, które wywołują niedobory. Niedobory witamin i innych substancji odżywczych powstają między innymi w wyniku spożywania nadmiernej ilości cukru rafinowanego czy też produktów wysoko przetworzonych, których metabolizowanie wymaga udziału witamin. Cukier rafinowany powoduje ponadto glikację kolagenu, co przyspiesza wiotczenie skóry. Warto zamiast cukru rafinowanego stosować jego naturalne zamienniki takie jak na przykład miód czy ksylitol. Podobnie, zamiast jasnego pieczywa, makaronu czy ryżu – warto sięgnąć po ich pełnoziarniste zamienniki niepoddane obróbce obniżającej wartość odżywczą. Bogate w minerały i witaminy produkty, które warto brać pod uwagę w komponowaniu posiłków, to kasze, z których najzdrowsza dla cery i włosów będzie kasza jaglana naturalnie zawierająca krzem, a ponadto wykazująca działanie odkwaszające.

Jeżeli chcesz, aby Twoja cera miała jednolity koloryt i zdrowy blask – jej największymi sprzymierzeńcami będą produkty o wysokiej zawartości bioflawonoidów – krótko mówiąc – dieta obfitująca w intensywne kolory. Czarny lub czerwony ryż, czarna soczewica lub fasola, kakao, cynamon, papryka, marchew, jagody goji, żurawina, borówka, herbaty to jedynie nieliczne przykłady produktów bogatych w cenne antyoksydanty. Wysokie pozycje na liście produktów przeciwutleniających zajmują także orzechy oraz nasiona takie jak siemię lniane, które dodatkowo są źródłem cennych kwasów tłuszczowych oraz wartościowego białka. Bogactwem cennych antyoksydantów są ponadto liczne przyprawy, którymi warto wzbogacać walory smakowe potraw.

Inną grupą zasługującą na szczególną uwagę są produkty naturalnie zielone – awokado, młody jęczmień, zielone warzywa, świeże zioła, a przede wszystkim algi. Zawarty w tych produktach chlorofil silnie oczyszcza i regeneruje skórę. Szczególnie zachwycające i szybkie efekty są obserwowane bardzo często w przypadku suplementacji algą o nazwie spirulina.

Znakomitą alternatywą dla syntetycznych suplementów o działaniu upiększającym skórę będą także produkty pszczele takie jak pyłek bądź pierzga, które zawierają niezwykle szerokie spektrum łatwo przyswajalnych składników odżywczych, w tym szereg witamin, minerałów i innych rzadko spotykanych substancji korzystnie wpływających na stan cery i całego organizmu.

Wyjątkowy wpływ na skórę mają także probiotyki. Szczególnie cennym i naturalnym probiotykiem jest wspomniana pierzga pszczela, która jako produkt fermentacji pyłku pszczelego zawiera bakterie kwasu mlekowego. Inne znane probiotyki to kefiry i jogurty naturalne bądź produkty kiszone.

Jak przygotowywać posiłki?

Nie bez znaczenia jest sposób przyrządzania posiłków. Okazuje się, że potrawy smażone oraz grilowane prowadzą do podwyższenia poziomu końcowych produktów glikacji (tzw. AGEs), które odgrywają istotną rolę w rozwoju wielu chorób związanych z wiekiem. Najlepszymi alternatywnymi sposobami obróbki jedzenia będzie zatem gotowanie, gotowanie na parze, duszenie bądź pieczenie. A jeżeli okazjonalnie zdarzy nam się zjeść coś smażonego czy grilowanego, warto pamiętać, że istnieją dodatki obniżające poziom AGEs, a są to między innymi oregano, cynamon, goździki, czornek, imbir, a także kwas liponowy występujący naturalnie między innymi w szpinaku i drożdżach piwnych.

Co pić aby mieć piękną cerę?

Herbaty, szczególnie biała, żółta, zielona i czerwona są niezwykle bogate w antyoksydanty. Na uwagę zasługują także napary z suszu owocowego bądź ostokrzew afrykański o nazwie rooibos.

Kolejnym napojem plasującym się wysoko na liście napojów upiększających jest woda kokosowa o działaniu izotonicznym i skutecznie nawadniającym skórę. Nieoceniony wpływ na zdrową i piękną skórę będzie miało regularne spożywanie pyłku pszczelego bądź pierzgi rozpuszczonej w wodzie kokosowej.

Soki owocowe i warzywne świeżo wyciskane oraz bez dodatku cukru z pewnością zapewnią skórze pokaźną dawkę witamin i minerałów. Warto wiedzieć, iż częste spożywanie soków warzywnych, zwłaszcza pomidorowego oraz marchewkowego zwiększy naturalną ochronę skóry przed szkodliwymi promieniami UV, co chroni skórę przed fotostarzeniem.

Na uwagę zasługuje także czerwone wino. O ile alkohol nie służy zdrowej i pięknej cerze, niewielkie ilości czerwonego wina zawierają na wysoką zawartość resweratrolu – cennego antyoksydanta chroniącego skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania słonecznego i rozpadem kolagenu.

Poza produktami alkoholowymi innymi niż czerwone wino warto unikać wszelkich napojów słodzonych oraz mleka, które zakwaszają organizm i mogą wzmagać problemy skórne.

O czym warto pamiętać?

Podczas komponowania własnej diety należy wziąć pod uwagę indywidualne zapotrzebowaie organizmu jak również zdiagnozowane nietolerancje pokarmowe. Każdy organizm jest inny i w różnym stopniu przyswaja dostarczane mu substancje. Warto obserwować reakcję na poszczególne produkty wprowadzane do diety i optymalizować ją w celu osiągnięcia i utrzymania pożądanych efektów.

Zachęcamy do dzielenia się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami dotyczącymi Waszych ulubionych pozycji i kompozycji w diecie odmładzjącej :).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *